Internasjonal Politi-Kompetanse Internasjonal Politi-Kompetanse
#1 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 13 September 2010 - 19:40
Regner med at det er forskjellige spilleregler fra land til land, men om scenarioet var USA eller Danmark? Må man ta hele utdanningsløpet igjen i begge land?
#2 Gjest_Gjest_*
Postet 13 September 2010 - 19:55
"Starting Salary Has Increased
By end of contract, top pay will be $90,829 before overtime"
91,000 USD = 560 000 NOK. Dette er startlønn og før overtidstillegg.
#3 Gjest_Gjest_*
Postet 13 September 2010 - 19:57
Gjest, på 13 September 2010 - 19:55, sa:
"Starting Salary Has Increased
By end of contract, top pay will be $90,829 before overtime"
91,000 USD = 560 000 NOK. Dette er startlønn og før overtidstillegg.
edit: tilføyer denne, men allikevel.
http://www.nypdrecru...tsOverview.aspx
#4 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 15 September 2010 - 16:37
Kan man beholde sitt norske statsborgerskap om en også får amerikansk statsborgerskap og begynner i LAPD?
Om man skulle være utdannet i Norge som politi, er den kompetansen noe brukbar i LAPD? Og motsatt? Om en kunne tenke seg å returnere til Norge og jobbe her i stedet..
http://www.joinlapd.com/index2.html
Postet 15 September 2010 - 17:19
Om kompetansen du får ved politiutdanningen i Norge, er brukbar i LAPD, vil jeg si dette: Absolutt!!! For det første så er den norske politiutdanningene en av de beste i hele verden. Den er treårig, og jeg vil tro at man lærer mer enn av en ettårig politiutdanning i USA. For det andre så har jeg fått det for meg at man her i landet fokuserer mer på hvordan man kan løse situasjoner verbalt, i den grad dette er mulig. I USA er mange veldig kjappe med å trekke pistolen (selvsagt av flere årsaker enn enkelhet). For det tredje så har politiet, enten det er i Norge, USA eller Danmark, godt av mangfold. Hvis du har to politiutdanninger, vil jeg påstå du er bedre forberedt, og muligvis mer kompetent, enn mange av kollegaene dine. I tillegg har du sannsynligvis fått drillet mye mer på håndtering av utstyr.
Når det gjelder omvendt, så sier jeg tja. Jeg vet egentlig ikke. En klar fordel er jo at du vil bli mye mer komfortabel med bruk av våpen. Ut ifra noen av ressursene vi har publisert i politiet i media-kategorien, viser det seg at en stor prosent av norske tjenestemenn ikke føler seg komfortabel med å bruke våpen. Skyteferdighetene skal visstnok også være så som så.
Dobbelt statsborgerskap er fullt mulig, og jeg ser ingen grunn til at de skulle ha noe imot det i LAPD. Ellers slenger jeg meg på den, det er ikke akkurat kjipt med klimaet, spenningen og lønnen, men husk på at det nok er betydelig farligere å være politi i USA enn i Norge.
#6 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 15 September 2010 - 20:08
Er det virkelig farligere å være Politi i USA? Er jo naturlig at flere blir KIA(drept) når det er mange flere som deltar. Er jo Politi overalt i statene, hver eneste kvartal, er ekstremt. Sikkert mer våpenkultur osv, men det er det i Norge og, og i flere tilfeller står du forsvarsløs i Norge grunnet at du ikke alltid har våpen.. Drar frem eksempler som det siste politidrapet i Norge, pasienten som gikk amok på en eldre politimann som trente en i praksisåret.. Er det virkelig flere politifolk som dør i USA? Altså på ut av 1000-10 000 amerikanske og 1000-10 000 norske i tjeneste, hvem har flest skadde og dødsfall? Virker som Politiet i statene tar skikkelige forholdsregler som holder hverdagen deres sikker.... Selv om jeg ikke er noen fan av "Se til helvete å gå ut av bilen og ta hendene bak hodet"...
Postet 15 September 2010 - 21:11
Hva står KIA for? Ja, at det er farligere å være politi i USA enn i Norge, vil jeg absolutt påstå. Den amerikanske grunnloven gir jo enhver person rett til å bevæpne seg, ergo mye mer våpen i omløp både blant kriminelle og politi. Noen nøyaktig statistikk på drepte/omkomne tjenestemenn i USA har jeg ikke, men jeg mener å ha lest at i hvert fall SWAT har en «grei» dødsstatistikk.. Men dette må du nesten ta med en klype salt, siden jeg ikke har kilder og ikke husker nøyaktig hva som ble sagt/skrevet.
#8 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 15 September 2010 - 21:29
KIA= Killed In Action. Drept under tjeneste.
Postet 15 September 2010 - 22:25
#10 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 19 September 2010 - 12:16
Aleksander, på 15 September 2010 - 22:25, sa:
Skal søke PHS.. Men begynner å tvile. Står dårlig til med jobber etter endt studium, og jeg vil gjerne jobbe i Oslo. Lønnen har jo bedret seg, men fortsatt kan LAPD friste med enda høyere lønn, lønnet studium, og studiet er bare etårig. Det har også noe å gjøre med at jeg ikke helt liker den norske politikken rundt velferd og skatter, kanskje liker jeg ikke den amerikanske når jeg får erfare den heller.. Velferdsystemet for Politiet i USA er jo bedre enn velferdssystemet vi i Norge får, men er nok mye verre å være arbeidsløs i USA.. Tenker selvfølgelig på de som ikke har det lett, men liker heller ikke ideen av å betale for folk som ikke "gidder" å stå på som alle andre.. Folk i tipp topp form, som bare har kastet mulighetene sine ifra seg. De vil jeg helst slippe å betale for.. Ellers synes jeg straffene i Norge rundt alvorlige kriminelle handlinger er alt for lave. Men men, kan som sagt hende at statene ikke blir like sjarmerende når man er midt oppi det hele.
#11 Gjest_Gjestt_*
Postet 10 January 2011 - 04:22
http://www.nypdrecru...ang_survey.aspx

Hjelp