Forum @ Politiportalen: Politiet nedlegges - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Politiet nedlegges

#1 Bruker er avlogget   Rune H 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 02 March 2010 - 11:46

Her om dagen kunne man lese at politiet nå må kutte 360 årsverk. Dette er utrolig tåpelig, da politiet allerede sliter med bemanningen, og jeg går vel ikke for langt når jeg påstår at det er en politi-krise i Norge.

Knut Storberget har snakket varmt om at de vil øke antallet plasser til Politihøgskolen betraktelig, og sette rekorder også her. Det som er så synd nå, med tanke på kuttene i Politiet, er at Politihøgskolen de neste årene kommer til å bli en utdanningsinstitusjon for arbeidsledige. Man skal altså slite seg gjennom tre år på politihøgskolen uten å ha jobb til alle.

For ei ukes tid siden kunne man lese i lokalavisen her nede at to studenter ble sagt opp for å redusere bemanningen, det til tross for at det er 20 ledige stillinger i telemark politidistrikt.

Kommer man utenfor norges landegrenser, er det vesentlig mer politi enn vi noen sinne kommer til å få her til lands. Jeg samarbeider mye med politiet selv, og merker at responstiden dessverre blir lengre og lengre.

Er det sånn at justisministeren vil ha rekordopptak til høyskolen for arbeidsledighet?

Nå kan dere diskutere :)
Jeg står for det jeg sier - og snakker bare på vegne av meg selv... (Med mindre det står noe annet da)

#2 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 02 March 2010 - 20:09

Det at Storberget øker opptaket til PHS, men ikke vil bevilge nok midler til at politimesterne kan ansette nok folk, er helt paradoksalt for meg. Jeg lurer på hvordan han forsvarer dette selv?

Alle de store strategiene hans har feilet. Han skulle fjerne soningskøene, og jammen klarte han det, men hvordan? Når han og resten av såpekokerne kutter i budsjettet til politiet så blir det mindre ressurser til å håndtere anmeldelser. Saker blir henlagt fortere enn anmeldesene har nådd postkassen. De kriminelle går fri, og en kry Storberget skryter av sine fantastiske resultater. Og skal man bygge slike fengsler som dette her, tviler jeg ikke på at det blir mer attraktivt å bli kriminell og få gratis opphold i et hotellrom i Halden fengsel, enn å bo i en gammel rønne som mange faktisk gjør.

Storsatsingen på PHS har også tydelig feilet. For det første så letter de på opptakskravene for minoritetssøkere (noe som forøvrig har ført til mobbing av minoritetsstudenter som kommer inn uten å ha bestått kravene). Jeg ser ikke hvorfor etniske nordmenn har noen bedre fysiske forutsetninger for å klare opptakskravene enn det en person med minoritetsbakgrunn har? For det andre så er det, som nevnt, ikke jobb til nyutdannede politibetjenter. Som du sier Rune, det ser ut til at Storberget utdanner politifolk sånn at de kan løpe til NAV med en gang de er ferdig på PHS. Hva er vitsen? Jeg forstår det bare ikke.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#3 Bruker er avlogget   Rune H 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 02 March 2010 - 23:42

Hvordan han fjernet soningskøene? Ved å åpne døren på andre siden ... og slipper den gjennom.

Enig i at det er et paradoks... Helt ærlig talt mener jeg at Storberget burde ta den såkalte hatten sin og gå, for er det noe han ikke er brukendes til, er det vel justisminister...

Her ser dere lovnaden: Lover 100 nye politistillinger (Kilde: VG). Her er resultatet: Må kutte 360 stillinger i politiet (kilde: Varden/VG)

Uansett vil jeg også få sagt at hver enkelt i politiet gjør en kjempejobb, til tross for de økonomiske begrensningene, og all honnør til dem for det. Dessverre vil nok sykefraværet øke også hos politiet i året nå, for de av oss som har hatt både fysisk og psykisk harde jobber, vet at man før eller siden blir både utslitt og dritt lei. Jeg tror ikke akkurat Storberget høster veldig gode skussmål hos politiet i disse dagene, og nå er jeg selv veldig i tvil om hvorvidt jeg skal gidde å søke PHS. Har en grei jobb nå, og tjener penger. Sannheten for PHS studentene, slik jeg tror, er at de vil pådra seg gjeld i de tre årene PHS varer, for så å ende i arbeidsledighet og økonomiske problemer. Tro meg, da jeg snakker av erfaring, at grensen er hårfin mellom det å være økonomisk stabil til det å bli et "gjeldsoffer".

For å snakke rett fra levra så lurer jeg på hvor lenge ola nordmann skal sitte på berget med nisselua godt trædd nedover ørene og se på at landet raser sammen rundt han...

Uansett... jeg tror ikke det er håp om økte bevilgninger til politiet de neste årene, mye pga utbyggingen av tetranettet og oppdragering av programvarene rundt omkring.

Dette innlegget har blitt redigert av Rune H: 02 March 2010 - 23:56

Jeg står for det jeg sier - og snakker bare på vegne av meg selv... (Med mindre det står noe annet da)

#4 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 07 March 2010 - 16:57

Veldig enig. Men apropos TETRA-NET, hvordan går det med utbyggingen? Er det tatt i bruk noen steder?
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#5 Gjest_Rune H_*

• Gruppe: Gjest

Postet 14 March 2010 - 21:38

Det blir tatt i bruk i Oslo fra månedsskiftet nå

#6 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Studiespesialiserende, VG3

Postet 15 March 2010 - 13:59

De begynner i dag faktisk! Får håpe nettet fungerer som det skal slik at utbyggingen fortsetter som planlagt.

Ressurser -> Politiet -> Politiet i media -> 2010 -> [10.03.11] Politiet skrur av politiradioen.

Politiet stenger nysgjerrige ute (Nrk.no, 15.03.10)

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere