Forum @ Politiportalen: UEH - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

UEH spørsmål

#1 Gjest_Jonathan_*

• Gruppe: Gjest

Postet 14 February 2010 - 18:48

Hei, har noen spørsmål om UEH.

*Hvordan er hverdagen for en som jobber i UEH i feks. en småby. (hvor ofte
blir man utkallt til "seriøse" situasjoner, og hva gjør man når "alarmen
ikke går?"

* Tjerner de i UEH mer enn vanlig politi (risikotillegg?)

* Hvor ofte må man jobbe som UEH. (Helger og netter) ?

#2 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Studiespesialiserende, VG3

Postet 14 February 2010 - 23:21

Hei!

Utrykningsenheten (UEH) er en styrke i ordenstjenesten som trener mer på skarpe og mer alvorlige situasjoner enn i den vanlige ordenstjenesten. Er man i UEH har man vanlig utrykningstjeneste ved siden av, og gjør dette "når alarmen ikke går" som du sier. Hvor ofte man blir kalt ut på seriøse situasjoner vil jo avhenge helt hvilket sted det er, og hvordan situasjonen er på det stedet.

Personell i UEH blir etter hva jeg vet, prioritert til de mer alvorlige, skarpe oppdragene, men hvorvidt om man kalles inn til et oppdrag selv om man ikke har tjeneste, vet jeg ikke.

Lønnen for en som tjenestegjør i UEH virker det bare logisk at får et tillegg på grunn av dette, men dette vet jeg ikke. Skal se om jeg finner noe informasjon om dette iløpet av morgendagen!

Ellers tror jeg ikke man jobber oftere selv om man er i UEH.

Håper svaret hjelper!

Edit: Ser ut til at man går opp et lønnstrinn eller to som følge av funksjonstillegg i stillingen.

#3 Gjest_Politibetjent_*

Postet 23 February 2010 - 22:47

UEH mannskap er vanlig operativ mannskap som jobber i ordenstjenesten.
Så de følger sin vanlige turnus og blir brukt når skarpe situasjoner oppstår, sammen med "vanlige" politibetjenter.

Ved ekstraordinære behov vil andre UEH mannskaper i fritiden bli beordret ut.

#4 Bruker er avlogget   Balto 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 21 April 2010 - 14:17

UEH teller godt ett tusen mann, og er spredd rundt hele Norge. Forskjellen på de og den vanlige ordenstjenesten er at de har høyere prioritet på vanskelige situasjoner som krever mer taktisk trening enn hva politihøgskolen gir.

Og ellers i UEH så er det vanlig turnus sånn som overalt ellers, det vil si både morgener, helger, dager og netter. Og nei, de er ikke supermenn, så de har fritid de òg. Det er bare beredskapstroppen som faktisk blir kalt ut om det skjer noe spesielt. Står ingenting i vedleggene om UEH skal være disponible 24 timer i døgnet eller ei, men at man kan bli kalt ut i tjenesten i fritiden kan alle tjenestemenn og kvinner i Norge.

Utenfor en liten del av hverdagen som går til å trene på vanskelige situasjoner så er det ordenstjeneste. UEH er jo under ordenstjenesten i utgangspunktet.

Dette innlegget har blitt redigert av Balto: 21 April 2010 - 14:18

#5 Gjest_Gjest_*

Postet 22 January 2011 - 23:05

UEH blir kalt ut på fritiden, det er ikke riktig at det er bare er beredskapstroppen som blir det. Videre er det ikke bare personell fra ordenstjenesten som er i UEH. I de mindre distriktene er det både etterforskere, spanere og andre med i UEH.

#6 Gjest_pb blå_*

Postet 05 February 2011 - 00:02

Vis postGjest, på 22 January 2011 - 23:05, sa:

UEH blir kalt ut på fritiden, det er ikke riktig at det er bare er beredskapstroppen som blir det. Videre er det ikke bare personell fra ordenstjenesten som er i UEH. I de mindre distriktene er det både etterforskere, spanere og andre med i UEH.

jeg blir stadig vekk kalt ut på fritiden jeg. jeg er bare en helt vanlig pb 1. voldsomt til mas på disse UEH-greiene da. taktikken og tjenesten er jo den samme, det er bare at man gjerne har en interesse for taktikk og "tøffere" oppdrag, og dermed ønsker å ha det som tjenesteområde.

#7 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 05 February 2011 - 13:25

Vis postpb blå, på 05 February 2011 - 00:02, sa:

jeg blir stadig vekk kalt ut på fritiden jeg. jeg er bare en helt vanlig pb 1. voldsomt til mas på disse UEH-greiene da. taktikken og tjenesten er jo den samme, det er bare at man gjerne har en interesse for taktikk og "tøffere" oppdrag, og dermed ønsker å ha det som tjenesteområde.

UEH har jo også personell med mer spesialisert utdanning da, etter hva jeg har forstått. Skarpskyttere, for eksempel. Hvor vanlig dette er, spesielt i de mindre distrikene, vet jeg dog ikke. Kanskje du vet noe om dette? Synes forøvrig det er en helt ærlig sak at folk er nysgjerrige på UEH. Det er ikke alle som har innsideinformasjonen slik som deg :)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere