Forum @ Politiportalen: Feminiseringen av politiet? - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Feminiseringen av politiet? Hva syns dere?

#1 Bruker er avlogget   Vekt26 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem
  • Okkupasjon:Erfaren Vekter

Postet 08 January 2010 - 23:24

God kveld!

Jeg mener politiet lider under den kraftige feminiseringen. Politiet er og blir samfunnets eneste lovlig volds-utøvende enhet, og det er derfor livsviktig for folks sikkerhet at de har en nødvendig autoritet. Vi trenger ett sterkt politikorps, med fysiske evner, som tørr å ta i! Jeg har lenge hatt lyst til å søke politihøgskolen, men lurer nesten på om private aktører er mer seriøse?! Politiet går lenger og lenger i å avstå fra militære-rutiner og krav.

Tenk deg at du er på byen og blir møtt av en gjeng pakistanere, den ene vifter med en kniv og er RUSET! Så kommer det to kvinner på 160 med, unnskyld at jeg sier det, men utelandsk-opprinnelse og gode "kommunikasjonsferdigheter" som har erfaring fra omsorgsarbeid! Det er jo en vits! De er like maktesløse som de som ringte politet, om ikke mer! Jeg har selv jobbet ett par år som vekter i oslo og vært borte i det meste. Dette er ikke en positiv erfaring, det er HELT GRUNNLEGENDE OG NØDVENDIG!

- Jeg har vært med å rydde tyvpakk, narkomane, sigøynere og fyllepakk av veien når POLITIET ikke har hatt tid eller mulighet.
- Jeg har bistått en politimann som ikke klarte å sette håndhjern på en ruset mann.
- Jeg har etterforsket flere tyverier, uten å ha utdanning! Hvorfor har politet, som har treårig utdanning" så lav oppklaringsprosent!?

Dette innlegget har blitt redigert av Vekt26: 08 January 2010 - 23:25

- J.A.

"Those who think they have not time for bodily exercise will sooner or later have to find time for illness." ~Edward Stanley

#2 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Studiespesialiserende, VG3

Postet 09 January 2010 - 13:00

Hei hei!

Jeg kan ikke si jeg er i mot at det blir flere kvinner i politiet, om de så er 160 eller 230cm høy. Blir litt som å si at politiet kun skal bestå av "bolermenn" som er rundt 2 meter høy. Politiet ønsker så langt jeg har fått med meg å bruke minst mulig makt ettersom kommunikasjon og tilstedeværelse ofte kan være nok til å forhindre noe skjer. Ikke alltid, nei. Og oppstår det en situasjon som ikke kan håndteres ved fysisk makt, enten det er to politikvinner eller to politimenn som er i situasjonen, så er det som oftest forsterkninger å få ikke mange minuttene og av og til sekundene unna.

At oppklaringsprosenten er lav tør ikke jeg forsvare, men vil tro det kan kobles opp mot bemanningen som er under press.

Ellers er det jo bra du har fått hjulpet politiet og andre der det trengtes, enda det kanskje ikke var din jobb å gjøre det. Synd at det trengtes, men kan vel satse på at det forbedres når de store kullene fra PHS kommer seg ut i arbeid! Vurderer du politiyrket selv?

Et lite tillegg fra meg vil være at om politiet lider av noe, eller kommer til å lide av noe, så er det hva man kan lese i denne artikkelen hos VG Nett: Lemper på politistudiekrav til innvandrere. Dette temaet var også omtalt i en kommentar på politiforum.no på torsdag: Politiutdanning på ville veier.

#3 Gjest_Anonym_*

• Gruppe: Gjest

Postet 14 April 2010 - 18:57

Hei, jeg har bare må spørre; Hvorfor pakistanere? Driver ikke resten av verdens raser å rane folk og/eller ruse seg?

#4 Bruker er avlogget   Balto 

• Medlem

Postet 21 April 2010 - 13:59

Håper jeg aldri ser en halvt tilbakestående (beklager ordbruken, mongolid er vel ordet jeg leter etter) vekter med voldsfantasier i politiet.

Jeg ser at enkelte ikke klarer å skille mellom film og virkelighet, og får vel treffe spikeren på hodet da jeg ser at du har noen rare virkelighetsforståelser. Jeg ler samtidig for full mage når jeg ser at du har "etterforsket tyverier", viser det til hvor lite du har å ta deg til å gjøre på fritiden. Det andre, det at du har bistått med å sette håndjern på noen.. vel, tja.. det å sette håndjern på noen er en veldig enkel sak.

Beklager for et lite utfyllende innlegg, men det er ikke mye annet å si til en som mulig ikke tar til seg annet enn konkrete beskjeder.

Vil for øvrig si at om politiet skulle vært som du ville, så gir vi blanke i høyde og styrke, da kan vi jo bruke batonger og løsne skudd i ville baner for å oppklare noen som stjal et brød. I utgangspunktet så trenger du ikke å slå hardt med en batong for å få en effekt tilsvarende ett tonn, konsentrert ett punkt på kroppen. Ikke minst at vi trenger psyken til psykopater, nemlig evnen til å skade et annet menneske, den er det ikke veldig mange som har når de har folkeskikk og vett, samt sunne holdninger som voksen kar/kvinne.

#5 Bruker er avlogget   Vekt26 

• Medlem
  • Okkupasjon:Erfaren Vekter

Postet 21 April 2010 - 20:09

Vis postBalto, på 21 April 2010 - 13:59, sa:

Håper jeg aldri ser en halvt tilbakestående (beklager ordbruken, mongolid er vel ordet jeg leter etter) vekter med voldsfantasier i politiet.

Jeg ser at enkelte ikke klarer å skille mellom film og virkelighet, og får vel treffe spikeren på hodet da jeg ser at du har noen rare virkelighetsforståelser. Jeg ler samtidig for full mage når jeg ser at du har "etterforsket tyverier", viser det til hvor lite du har å ta deg til å gjøre på fritiden. Det andre, det at du har bistått med å sette håndjern på noen.. vel, tja.. det å sette håndjern på noen er en veldig enkel sak.

Beklager for et lite utfyllende innlegg, men det er ikke mye annet å si til en som mulig ikke tar til seg annet enn konkrete beskjeder.

Vil for øvrig si at om politiet skulle vært som du ville, så gir vi blanke i høyde og styrke, da kan vi jo bruke batonger og løsne skudd i ville baner for å oppklare noen som stjal et brød. I utgangspunktet så trenger du ikke å slå hardt med en batong for å få en effekt tilsvarende ett tonn, konsentrert ett punkt på kroppen. Ikke minst at vi trenger psyken til psykopater, nemlig evnen til å skade et annet menneske, den er det ikke veldig mange som har når de har folkeskikk og vett, samt sunne holdninger som voksen kar/kvinne.

Dette viser vel bare hvor useriøs du er. Å bli såpass provosert av en tekst at du kaller noen mongolid viser vel bare at du sansynligvis har alvorlige aggresjonsproblemet, men det skal ikke jeg utdype.

Du kan tvile så mye du vil på at jeg har etterforsket tyverier, men jeg er trygg på min kompetanse og på mine erfaringer. Hva slags erfaringer har du, som sitter her på din høye hest og rakker ned på mine?

Jeg er enig at å sette håndhjern på noen er en svært enkel sak, - HVIS man har tilstrekkelig fysikk til det. Det var nettopp dette som var poenget mitt...

Det siste avsnittet ditt var vansklig for meg å tyde, men jeg kan forsikre deg om at politiet må i visse situasjoner være i stand til å bruke vold som et virkemiddel. Både i offansive og deffansive situasjoner er det ofte en nødvendighet. Dette er ikke til å legge skjul på uansett hvor "Politisk korrekt" du ønsker å være. Men for all del, vi kan ha en politisk korrekt etat, eller en fungerende etat.
- J.A.

"Those who think they have not time for bodily exercise will sooner or later have to find time for illness." ~Edward Stanley

#6 Gjest_Balto_*

• Gruppe: Gjest

Postet 28 April 2010 - 10:28

Er sikker på at du kommer langt med det du skriver her på intervju.

Så får du ha lykke til på PHS med sunne og kloke holdninger.

End of discussion.

#7 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 22 July 2010 - 17:51

Jeg er uenig i at politiet bare trenger muskler. Politiet trenger både hjerne og muskler. Såvidt jeg har forstått, løses de fleste politioppgaver uten bruk av makt. De gangene makt er nødvendig, er det heller ikke bare muskler og rå styrke som gjelder, men også teknikk. Det er klart det nok er vanskelig å snakke en sterkt ruset person til fornuft, og i slike tilfeller kan det kanskje være nødvendig med maktbruk.

Det er vel derfor det er bra med en variert politistab. Ulike mennesker er bedre til ulike ting, og en persons sterke sider kan brukes i situasjoner der denne personen er best egnet.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere