Forum @ Politiportalen: Kvinne ligger døende, mens politiet legger pårørende i jern. - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Kvinne ligger døende, mens politiet legger pårørende i jern.

#1 Bruker er avlogget   Lightsblue 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 04 January 2010 - 00:01

En ny sak ble nettopp tatt opp i media.
Les på DB.no
Les på VG.no

Virker som at politiet har gjort en del dårlige avgjørelser her. Blir vanskelig å trekke konklusjoner her, da media viser saken slik de selv vil. De innblandede er ikke av norsk opprinnelse. Skal ikke nekte for at jeg også tror at det kan ha en betydning. Hva mener dere?

Dette innlegget har blitt redigert av Lightsblue: 04 January 2010 - 00:02

#2 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 04 January 2010 - 20:28

Det har kommet litt ny informasjon siden sist:

Politiet: «Det er kaos opp mot AMK og meldinger» (VG)
- Ambulansen snudde og gjemte seg bak gatehjørnet (DB - her er det en video som viser mye av hendelsesforløpet.

Først av alt vil jeg si at jeg synes det er litt småskummelt å kommentere slike saker hvor man ikke vet alle detaljene om hva som har skjedd. Det jeg skriver i dette innlegget, skriver jeg på bakgrunn av det jeg leser i media og ser på videoer og bilder, og jeg tar forbehold om eventuell medievridning.

Det folk kanskje er mest kritisk til er vel maktbruken. Hvorfor blir de desperate pårørende lagt i jern? Politiet fikk melding fra AMK om at noen av de pårørende hadde oppført seg truende:

Politiets operasjonssentral til patruljen - Sakset fra VG.no sa:

Der møter dere en ambulanse. De er der for å hjelpe en syk eldre kvinne, men svigersønnen har satt seg litt til motverge. Han har vært truende og har oppført seg veldig vanskelig mot ambulansepersonalet, og de vil ikke gå inn.

Videre fremgår det at ambulansen ikke kjørte frem til boligblokken av frykt for sin egen sikkerhet. Slik jeg forstår det, hadde de blitt truet fra noen tilfeldige personer i en bil i nærheten, og trodde det var de pårørende som hadde opptrådt truende. Så, med den kunnskapen kom den første politipatruljen til stedet. Noen av de pårørende skal ha kommet løpende mot politibilen og skreket og banket på rutene. Dette har man ingen video av såvidt jeg vet, så det er vanskelig å si noe om, og man må gå ut ifra at det var det som skjedde. Hvis du som politimann kom til et åsted med den informasjonen, hva ville du ha tenkt når noen tilsynelatende hysteriske personer kom og hamret på ruten? Jeg tror selv jeg hadde blitt litt mistenksom. Det fremgår av VG-artikkelen jeg lenket til over, at politifolkene forstod at det var pårørende. De ble likevel overrasket over at de var så aggressive.

Etter å ha mislyktes i å roe ned personene, måtte de anholde disse med bruk av makt. Dette var ifølge visepolitimester Roger Andresen fordi de hindret redningsarbeidet, noe som er veldig forståelig. Det hjelper ikke at folk blir sinte på politiet. Det virker som en eneste stor misforståelse. Politiet forventet at ambulansen var på stedet, men den var ikke der. De lurte på om de kanskje allerede var på innsiden. Selv mener jeg at det er litt vanskelig å få sjekket slikt når de pårørende kommer ut og viser sterk aggresjon mot politiet. Jeg forstår behovet for å gjenopprette kontroll før de gikk inn. Det var tross alt politiets oppdrag å bistå AMK.

Og så må man se det fra de pårørendes side. Moren/svigermoren deres får hjerteinfarkt elns, og AMK blir ringt opp. Ambulansen dukker aldri opp. I stedet kommer politiet. De pårørende blir sinte fordi ambulansen ikke kommer, og som svigersønnen selv har forklart, går han bort til politibilen og slår på rutene i sinne. Det første jeg vil spørre meg er hvorfor skjer dette? Ville det ikke gagne dem mer å snakke med politiet på en normal måte? Det kan godt være det var en panikkreaksjon, vi reagerer alle forskjellig i stressende og traumatiske situasjoner. Det var sannsynligvis ikke så veldig gjennomtenkt, siden han gir etter under arrestasjonen på en av videoene. Like etter dukker en kvinne opp, hun er helt klart hysterisk. Nok en gang - meget mulig en panikkreaksjon, og det er ikke noen kritikk mot noen av personene. Hun hindret politiet i å gjøre jobben sin, og måtte anholdes. Det at de begge ble påført håndjern, er selvsagt meget frustrerende for de, når de vet at svigermoren/moren er inne og holder på å dø. De oppfatter nok ikke situasjonen riktig, og skjønner sannsynligvis ikke at de bare forsinker redningen.

Etter min mening er dette en tragisk konsekvens av ambulansepersonellets oppfattelse av situasjonen, den dårlige kommunikasjonen mellom AMK og politi, og mellom pårørende og politi. Hvorvidt noe kunne vært gjort annerledes kan jeg ikke si så veldig mye om, det er som sagt veldig vanskelig uten å vite alt.

Noen andre tanker om saken? Hadde vært interessant å se hva flere tenker her. Alltid noen som har et litt mer nyansert bilde av saken.

Edit: TV2 har offentliggjort lydopptakene!

Dette innlegget har blitt redigert av Aleksander: 04 January 2010 - 22:26

Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#3 Bruker er avlogget   Alexander 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem
  • Okkupasjon:Siviltjeneste på ullevål sykehus!

Postet 08 January 2010 - 22:57

Mitt intrykk av saken, basert på det jeg har lest er at ambulanse-personellet handlet feil. De pårørende ble helt klart ikke behandlet riktig av politiet, men basert på den informasjonen politiet hadde og situasjonen slik de oppfattet den når de ankom stedet, var det en riktig avgjørelse. Det jeg reagerer på er at ambulansen ikke går inn i byggningen umiddelbart. Jeg er ikke i noen posisjon til å kritisere det, da jeg ikke vet hvordan de oppfattet situasjonen. Men på generelt grunnlag syns jeg ofte de ansatte i ambulansen litt for ofte venter på assistanse fra politiet. Jeg vet de er opplært til å alltid først og fremst tenke på sin egen sikkerhet. Men det skal da virkelig mye til før folk går til fysisk angrep på helsepersonell under en utrykkning? Hadde vært interessant med en kilde til hvor ofte ambulansepersonell blir utsatt for vold eller blir fysisk hindret for å gjøre jobben sin.

Jeg avslutter med å rose menneskene som gjør en fantastisk jobb hver dag i ambulansetjenesten, på generelt grunnlag, all respekt til dere.
- Alexander Green

#4 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 12 January 2010 - 23:08

Nå har TV2 fått tak i og sluppet hele lydloggen, og etter å ha hørt den, må jeg være delvis enig med deg, Alex. Både ambulansepersonellet og AMK-operatørene har handlet feil. AMK skal være vant til å snakke med hysteriske og stressede folk, og skal ikke behøve å kverulere på den måten som de gjorde på telefon der. Det forsvarer selvsagt ikke oppførselen til de pårørende, men det er mer forståelig at de ble desperate og paniske når de ikke fikk hjelp. Når det gjelder ambulansepersonellet så er jeg dog litt usikker. Savner å høre det hele fra deres perspektiv. Hva var det som gjorde at de ikke ønsket å gå inn? Hvordan visste de i det hele tatt om situasjonen? Virker som om AMK-operatørene har opptrådt feil i denne saken.

Ellers må jeg, i likhet med Alexander, rose både AMK og ambulansetjenesten på generelt grunnlag. Dere gjør en utrolig god og viktig jobb, så stå på!
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere