Forum @ Politiportalen: Politihelikopterets crew.. - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Politihelikopterets crew..

#1 Bruker er avlogget   Lightsblue 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 29 December 2009 - 14:47

Hallais.
Slik jeg har forstått det, så utdannes kun politipersonell til piloter. Stemmer dette? Personlig ser jeg lite poeng i det, da det er nok av arbeidsløse piloter der ute (med erfaring). Det ville jo vært langt billigere å ansette fra disse kanter. Etter min mening skal piloten konsentrere seg om flyvingen, som i seg selv er svært krevende arbeid, og ikke politiarbeid. Tanker rundt dette?

Dette innlegget har blitt redigert av Lightsblue: 29 December 2009 - 14:48

#2 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 29 December 2009 - 22:00

Det stemmer at kun politiutdannede piloter flyr politihelikopteret, i hvert fall etter det jeg har lest og hørt. Jeg er på mange måter enig med deg, men jeg lurer på hvorfor det skulle være billigere å hyre "sivile" piloter til å fly politihelikopteret? De politiutdannede pilotene som flyr nå, er jo i vanlig tjeneste i Oslo PD når de ikke flyr helikopteret. Jeg vet ikke så mye om det, så det blir ren spekulasjon, men de har sikkert sine grunner for å kun bruke politiutdannede piloter. Det må jo til et ganske bra samarbeid mellom pilot og han som opererer kameraene, noe som er lettere hvis vedkommende kjenner hverandre fra før av... Det er det jeg tenker, i hvert fall.

(For de som er interessert i å lese mer om helikoptertjenesten så har vi en egen kategori til det i ressursarkivet. Både VG og TV2 har laget noen ganske bra videoreportasjer om helikopteret.)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#3 Bruker er avlogget   Vekt26 

• Medlem
  • Okkupasjon:Erfaren Vekter

Postet 08 January 2010 - 23:31

Selv mener jeg dagens ordning er bra! Det er viktig at pilotene har operative evner og opplæring. En ting som er sikkert når man er ute i "felten" er att man vet aldri når en uventet "skarp" situasjon kan oppstå. Trenger man da folk som har kjørt turister til Svalbard eller erfarne politifolk bak spakene? - Svaret er åpenbart.
- J.A.

"Those who think they have not time for bodily exercise will sooner or later have to find time for illness." ~Edward Stanley

#4 Bruker er avlogget   Balto 

• Medlem

Postet 21 April 2010 - 14:10

Vis postVekt26, på 08 January 2010 - 23:31, sa:

Selv mener jeg dagens ordning er bra! Det er viktig at pilotene har operative evner og opplæring. En ting som er sikkert når man er ute i "felten" er att man vet aldri når en uventet "skarp" situasjon kan oppstå. Trenger man da folk som har kjørt turister til Svalbard eller erfarne politifolk bak spakene? - Svaret er åpenbart.

Piloten skal konsentrere seg om kjøringen i utgangspunktet. Blir som å si at når vi kjører ut folk fra landet som har fått avslag på asyl så må vi ha en politiutdannet pilot, siden det plutselig kan oppstå en "skarp" situasjon.

#5 Bruker er avlogget   Vekt26 

• Medlem
  • Okkupasjon:Erfaren Vekter

Postet 21 April 2010 - 20:19

Vis postBalto, på 21 April 2010 - 14:10, sa:

Piloten skal konsentrere seg om kjøringen i utgangspunktet. Blir som å si at når vi kjører ut folk fra landet som har fått avslag på asyl så må vi ha en politiutdannet pilot, siden det plutselig kan oppstå en "skarp" situasjon.

Jeg er fullstendig klar over at pilotens oppgave er å kontrollere fartøyet på en best mulig måte, ikke å leke bajas og drive med annet samtidig. Dette er elementært. MEN i mange situasjoner vil en politifaglig bakgrunn og kompetanse kunne utfylle hans kompetanse som pilot. Hvis fartøyet plutselig befinner seg i en truet situasjon vil en med erfaring fra skarpe oppdrag ha mye større kunnskap om hvordan han feks best kan possisjonere seg i forhold til trusslen. Det handler ikke bare om å fly fra A til B som det gjør for en vanlig rute-pilot. Disse pilotene må hele tiden tenke over hvordan de feks kan skape optimale forhold for skarpskyttere og må da ta hensyn til både avstand, vind-hastighet, skuddvinkel osv osv. Skjønner du nå hvorfor politet prioriterer som de gjør?
- J.A.

"Those who think they have not time for bodily exercise will sooner or later have to find time for illness." ~Edward Stanley

#6 Bruker er avlogget   Balto 

• Medlem

Postet 29 April 2010 - 23:21

Snakket med en politimann for to dager siden. Vi satt faktisk å diskuterte UEH sammen. Han sa at jo eldre du blir jo mer erfaren blir du, ikke nødig pga. tre år på en høgskole sa han (som gikk ut i 2001). Når det kom til skarpe situasjoner, så sa han at han hadde tippet at ALLE tjenestemenn på over tretti kunne gjort en mye bedre jobb taktisk og tankemessig enn en som kun har fått trening i UEH og har jobbet i et par år. Det samme er skjer som pilot. Og i slike situasjoner så hjelper det ikke om du er politimann, for du er ikke forberedt på skarpe situasjoner, og som politimann så er du ikke særlig oppe i skarpe situasjoner. Vet ikke hvordan du ser på politirollen jeg, men Worlds Wildest Police Videoes er ikke realitet.

Lurer fælt på hvorfor en vekter skal lære meg opp i hvordan politiet tenker via hans egne tanker. Du taler for 12,800 mennesker nuh. Synes du skal lese et par bøker, skaffe deg litt generell viten rundt politifag og ikke minst kriminologi. Det hadde vært sunt for deg, både faglig, for psyken din og for dine holdninger generelt.

Dette innlegget har blitt redigert av Balto: 29 April 2010 - 23:26

#7 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 01 May 2010 - 15:07

Vis postBalto, på 29 April 2010 - 23:21, sa:

Når det kom til skarpe situasjoner, så sa han at han hadde tippet at ALLE tjenestemenn på over tretti kunne gjort en mye bedre jobb taktisk og tankemessig enn en som kun har fått trening i UEH og har jobbet i et par år. Det samme er skjer som pilot.

Forsåvidt en grei induksjon som forøvrig gjelder for de fleste yrker, men jeg ser ikke hvordan det er relevant å sammenligne de to yrkene utifra hva Vekt26 sier...

Men jeg er enig. Ser ikke helt vitsen i å tenke i retning av Die Hard-action i enhver situasjon.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#8 Bruker er avlogget   thorvald 

• Medlem

Postet 05 May 2012 - 19:59

Om jeg ikke har missforstått, er det sivile piloter på Heli. Diskusjonen omkring sivile, kontra politiutdannede, er av en vesentlig betydning spør du meg! Om man skal inn i en skarp situasjon, er det forskjell på hva man kan forvente av piloten. De på bakken har en trygghet i politiutdannede piloter, ikke bare pga kunnskap, men også plikten til å bli ved sin post i skarpe situasjoner.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere