Forum @ Politiportalen: Lønn som fortjent? - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Lønn som fortjent?

#1 Bruker er avlogget   steffenso 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 28 December 2009 - 16:06

Hva synes du om lønna til politiet? Er det lønn som fortjent?

#2 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Studiespesialiserende, VG3

Postet 28 December 2009 - 16:56

Det er jo litt forunderlig at politifolk som i sin jobb stadig utsetter seg for fare, ved å kjøre utrykning, gripe inn i slagsmål hvor kanskje kniv(er) er involvert, og rykke ut på bevæpnede oppdrag hvor de risikerer å få et skytevåpen siktet mot seg, ikke engang får risikotillegg. Når det er klart at det er bemanningskrise og at mange politifolk rømmer yrket som følge av den lave lønnen, summer det heller ikke helt opp at lønnen beholdes på nivået som er. Kompansasjonstillegget som kom nå i høst er ikke direkte å regne som et lønnstillegg, ettersom det er midlertidig og ikke gjelder alle.

I årene framover kan jeg ikke tro lønnskampen vil stoppe opp, og jeg håper at det med tiden vil komme en lønnsøkning som viser at det settes pris på politiet som er, og at politifolk ikke må sette familie til sides og jobbe mye overtid for å få den lønnen som passer, og gjerne trengs.

#3 Bruker er avlogget   Balto 

• Medlem

Postet 21 April 2010 - 14:24

Vel, det er en del av jobben. Sånn ligger lønna an til slikt arbeid og sånn forblir den. Det best lønnede politiet i hele verden jobber naturligvis nok i Norge, lønna er ikke til å klage på og ei heller den lav i forhold til andre yrkesgrupper som utsetter seg for mye mer fare enn en politibetjent, se for eksempel tollere. De tjener mindre enn vaskehjelpa på et lensmannskontor i snitt på ett år. Det er latterlig at de som bevarer rikets sikkerhet skal tjene så lite, samtidig utsette seg for mye fare.

#4 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 21 April 2010 - 19:48

Nå kjenner ikke jeg så godt til tollernes arbeidsdag, men mener du virkelig at de utsetter seg for mer fare enn en politibetjent, og i så fall, kan du utdype det? Bare for å være vanskelig i tillegg så tviler jeg på at lønnen deres er _så_ lav..? Men jeg er forsåvidt enig, mange yrkesgrupper som har for lav lønn, og jeg mener politiet er en av de.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#5 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 22 July 2010 - 17:42

Her er det en oversikt over gjennomsnittslønn for ulike yrker:

Politibetjent 1: 304.000.-
Tollbetjent 250.152.-
Rengjøringsassistent 247.920.-

Jeg var ikke klar over at tollere hadde et farligere yrke enn politiet. Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan det kan ha seg.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere