Politiets Lønn
Postet 27 August 2009 - 22:12
Les hele artikkelen her.
#2 Gjest_lasse jensen_*
Postet 12 March 2010 - 09:53
#3 Gjest_Gjest_*
Postet 18 August 2010 - 23:57
mariyo, på 27 August 2009 - 22:12, sa:
Les hele artikkelen her.
Har du noen kildehenvisning på hvor du har disse tallene fra?
Jeg levde i god tro om at en Politibetjent etter streiken tjente 350 000-360 000 i startlønn.. Var det ikke slik at alt personell i Politiet fikk 50 000+ i grunnlønn? Synes det er veldig vanskelig å orientere seg rundt Politilønn. Noen sier som deg at den er grusom mens andre snakker om en total på 500-600 000 etter noen år i Politiet, med litt overtid. + At det finnes stillinger i vise enheter som tillater penger som vil gå under kategorien "mye" i de fleste sine øyne.
Utover det, er det ikke slik at Beredskapstroppen får risikotillegg og lignende? Er det noen som vet hva den gjennomsnittlige totale årinntekten for en i Beredskapstroppen er?
Postet 22 August 2010 - 13:34
Om Beredskapstroppen har tillegg har jeg ingen kilder på for øyeblikket, men det faller meg naturlig å tro at lønnen der er av en høyere grad enn ved vanlig ordenstjeneste.
#5 Gjest_Jack Bauer_*
Postet 22 August 2010 - 18:49
Selvfølgelig kan man ikke måle seg med privat sektor eller de to samlet, men av offentlige lønninger er Politiet blant de bedre betalte.
Kommer omtrent bare på lege når man snakker om yrkesgrupper som tjener bedre enn politi i offentlig sektor..
Postet 22 August 2010 - 19:02
Vil forøvrig rette kildespørsmålet tilbake til deg, og spør om hvor du finner tallene du bruker for å sammenligne?
Jeg er ikke helt den beste til å tolke statistikk som dette, men utifra hva jeg kan se, tjener statlig ansatte ganske så bra i forhold til politiet, i hvert fall per 2009. Men som sagt... Mulig jeg tolker dette helt bananas. http://www.ssb.no/em...0-02-03-02.html
#7 Gjest_Gjest_*
Postet 23 August 2010 - 13:41
Om du tjener 37 000 måneden havner du omtrent på 444 000 året. Noe som er godt mulig å forbikjøre etter noen år i Politiet, værtfall om du slenger på litt overtid.
Tror Politiet er et god yrkesvalg med tanke på karriereutsikter. Politiet må bli behandlet bedre fremover både lønnsmessig og arbeidsvilkårmessig. Er dødens viktig for hele Norge at det blir mer Politi med årene. Leser meg i gjennom den rapporten angående Politiet mot 2020 nu, mye bra lesning. Selv er jeg veldig motivert til å bli Politi selv om jeg ikke kan måle meg lønnsmessig med en toppadvokat i privat sektor eller lignende. Saken er bare det at det finnes en tilværelse midt i mellom dårlige statlige betalte og toppadvokaten, der vil jeg være. Der tror jeg også Politifolk flest kommer årene fremover. Var vel rekordmange søkere til PHS sist, og det er blitt rene statusyrket å bli Politi? Synd med bemanningen og at stillingene ikke matcher opp antall ferdigutdannede, men slike ting ordner seg med tiden. Jeg velger værtfall å være optimist, kanskje jeg senere lærer at jeg var for naiv, eller kanskje ikke. Har alltid hatt lyst til å bli Politi, og om jeg kan leve på lønnen dvs ha rå til en familie, tid med familien, en grei bil og en trivelig bolig. Ja da lever jeg 110%.
Er allikevel ting som erger meg. Har hørt om Politifolk i nød som har tilkalt forsterkninger uten å ha fått det og lignende, og akkurat det ser jeg veldig alvorlig på. Men ting går fremover, ser stadig et mer synlig Politi i Oslo.
#8 Gjest_Gjest_*
Postet 23 August 2010 - 13:55
Postet 23 August 2010 - 14:58
Men lønnen er forhåpentligvis grei nok til å kunne ha en familie på, en grei bolig og trafikksikker bil. Hadde dermiot likt å se at politiet hvertfall kunne fått noe form for verdsetting av den risikoen og driten de utsetter seg for i yrket. Og bedre arbeidsvilkår som du sier, men dette kommer forhåpentligvis sammen med en antatt økning av bemanningen. Skal bli spennende å se om denne "Politiet mot 2020"-planen overholdes.
Studiet i seg selv er statlig ja, så utgifter går vel i bøker, eventuelle avgifter og leie av bolig/hybel. Etter det jeg har fått med meg kan det derimot være diverse restriksjoner på arbeid under andreåret ved PHS (praksisår med vanlig turnus, ulønnet). Men alt ordner seg normalt sett om man prøver, og ikke minst er lyst på ting, noe jeg helt klart merker du gjør! :) Hjelper uansett ikke å ha en motsatt holdning.
Om det du sier om politifolk i nød som ikke får forsterkninger er rett forresten, er da dette veldig uheldig og burde absolutt ikke skje. Jeg antar at en i politiet skriker "ulv, ulv" om noe slikt med mindre det faktisk er...
#10 Gjest_Gjest_*
Postet 24 August 2010 - 15:07
Hadde vært herlig om du fant en slik, er forresten en praktfull side, utrolig mye ressurser her!
Skal bli spennende å se hvordan det blir i fremtiden. Er mye politisk satsing på feltet værtfall, skulle heller ikke forundre meg om Politiet ble en av de store sakene i neste valgkamp. Blir jo mer og mer uhørt at det ikke er noe risikotillegg, men er vel bare å fortsette å presse på. Om bemanningen økes som planlagt vil jo kårene for hver enkelt tjenestemann-dame bli bedre med tanke på overtid osv.
Er vel alltids en deltid, man må også huske at det å være student ved PHS gir deg tilbud til samtlige deltider, det både gir og tar. Optimisme er den eneste veien:)At the end of the day er det ikke mer enn 3år med utdanning, om man ender opp med å hate livet og jobben sin, så går man en annen vei. Bedre for min del enn å angre hele livet på at jeg ikke prøvde meg på det jeg virkelig ville bli. Pessimisme har jeg sett ødelegge for både individene som er det over tid, men det kan også ødelegge for kollegene til pessimisten på sikt. Å være Realist er derimot noe som kanskje ikke er så dumt.
Er jo ikke ofte, men i visse tilfeller med dårlig bemanning kan det forekomme. Var visst en patruljebil med to betjenter i som ble angrepet av 15-20 gjerningsmenn.
Postet 24 August 2010 - 20:23
Jeg fant denne hovedtarifflisten på pf.no, men om den er den endelige versjon og hvilke lønnstrinn som er og se på vet jeg ikke helt. Uansett, når jeg ser på forskjellige annonser om ledige stillinger ser jeg at Politibetjent 2 havner på lønnstrinn 42, mens Politibetjent 3 på ltr. 43 om jeg ikke forstod annonsene helt feil.
- Politibetjent 2 - Sentrum politistasjon, Ordensavsnittet : Oslo : Ltr. 42
- Politibetjent 3 - Sentrum politistasjon, Ordensavsnittet : Oslo : Ltr. 43
- Politibetjent 3 - 141 Etterretningsgruppa, Sentrum politistasjon : Oslo : Ltr. 43-45
- Politibetjent 3/spesialmedarbeider - Sentrum politistasjon, Analyse : Oslo : Ltr. 43-46
- Ledig fast stilling i Follo politidistrikt som politibetjent 3, ev. politibetjent 2/ politibetjent 1 : Follo : Ltr. PB1:41 / PB2:42 / PB3:43 : Politi.no
Men ja, blir spennende å se hvordan det blir framover i tid. Får håpe det blir et risikotillegg :)
Og ja, er jo i grunn også klare fordeler med å være student ved PHS, som lett å skaffe hybel og jobb sikkert ja. Og om en skulle finne ut at politi ikke var tingen, nei da er det ikke verre enn at det tok tre sannsynligvis lærerike år!
Postet 25 August 2010 - 16:40
#14 Gjest_Gjest_*
Postet 26 August 2010 - 21:56
Aleksander, på 25 August 2010 - 16:40, sa:
Er vel strengt tatt fordi at de ikke gidder å dra dit jobbene er?
Storbyene kan du glemme, en bekjent fra PST sa at Oslo var unntaket. Trengtes alltid folk i Oslo, men ser ut som det begynner å bli vanskelig å få jobb i Oslo og dessverre. Man skal fortsatt ikke glemme at det er vanlig at folk må forflytte seg i noen år i starten av sin karriere. Søsteren min som ferdigutdannet psykolog måtte jo flytte og jobbe omtrent 8t unna med bil i forhold til Oslo. Med tiden får du selvfølgelig jobb der du vil! Tålmodighet. Er ikke noen fan av Storberget, kanskje forbannet på mye av politikken hans rundt Politiet, men er en smule enig her.
Ellers kan man gifte seg, skaffe bolig og barn i Oslo! Da står du sterkere om du MÅ ha den stillingen, hehehe
Postet 26 August 2010 - 22:55
Gjest, på 26 August 2010 - 21:56, sa:
Storbyene kan du glemme, en bekjent fra PST sa at Oslo var unntaket. Trengtes alltid folk i Oslo, men ser ut som det begynner å bli vanskelig å få jobb i Oslo og dessverre. Man skal fortsatt ikke glemme at det er vanlig at folk må forflytte seg i noen år i starten av sin karriere. Søsteren min som ferdigutdannet psykolog måtte jo flytte og jobbe omtrent 8t unna med bil i forhold til Oslo. Med tiden får du selvfølgelig jobb der du vil! Tålmodighet. Er ikke noen fan av Storberget, kanskje forbannet på mye av politikken hans rundt Politiet, men er en smule enig her.
Ellers kan man gifte seg, skaffe bolig og barn i Oslo! Da står du sterkere om du MÅ ha den stillingen, hehehe
Tja.. I denne artikkelen kommer det i hvert fall ganske klart frem at selv ikke distriktene har muligheten for å ansette de. Jeg leste at det var noen ledige stillinger langt oppi nord, men man kan vel ikke forvente at folk skal flytte fra sør til nord for å få seg jobb i politiet. Jeg er til en viss grad enig i at folk må være åpne for å flytte på seg, men jeg forventer ikke så mye. Dersom distriktene i den «sørlige halvdelen» av Norge har mulighet til å ansette nye, så vil jeg ikke si at det er de nyutdannede det står på. :)
Men det var egentlig en liten digresjon fra min side. Temaet er lønn, så jeg skal ikke forstyrre diskusjonen :)

Hjelp