Forum @ Politiportalen: Videregående skole - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Videregående skole Hvilken linje bør man velge?

#1 Gjest_Anne_*

• Gruppe: Gjest

Postet 09 May 2011 - 17:49

Hei. Jeg bare lurer på hvilken linje man "bør" gå på videregående dersom man ønsker å bli politi. Jeg vet man må ha generell studiekompetanse (vg3, eller ha gått allmenn), men vil det si at det er akkurat det samme hvilken linje man går? Vil det være en fordel at man har gått idrettslinjen og en bakdel at man har gått helse og sosial? Og kan dette være en grunn til at man ikke kommer inn på PHS?

Jeg er nemlig en jente på 17 som går helse og sosial fordi jeg ønsker å utdanne meg som ambulansearbeider eller politibetjent. Jeg personlig mener at med helse og sosial får jeg lært mye om kommunikasjon med mennesker i vanskelige situasjoner, yrkesutøvelse og andre vesentlige ting som trengs i politiet. Dersom man blir kalt inn til opptaksprøve på PHS etter å ha bestått de fysiske testene, vil de da spørre om hvorfor jeg gikk HS?

#2 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 10 May 2011 - 15:51

Som du sier, må man i utgangspunktet ha generell studiekompetanse (GENS) for å kunne bli vurdert som søker til PHS. Om du hadde valgt idrettslinjen over HS, betyr ikke nødvendigvis noe. Det handler om interesser. Hvis du har gått idrettsfag, er ikke det noe negativt, og det kan godt hende at du stiller fysisk sterkere ved opptak og på PHS, men du som går HS, vil få andre gode erfaringer, blant annet de som du nevner selv. Du har helt rett i at dette er vesentlige egenskaper og ferdigheter som man vil ha nytte av i politiet.

Hva opptaksnemnda kommer til å spørre om, er vanskelig å svare på, men du skal ikke utelukke noen spørsmål. Det er mulig de vil spørre deg om hvorfor du gikk på HS, men det virker som om du har svaret på det allerede. Flott at du reflekterer over slikt nå, fortsett med det, det kommer deg nok til nytte når tiden for å søke er inne :)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#3 Gjest_Anne_*

Postet 10 May 2011 - 20:09

Vis postAleksander, på 10 May 2011 - 15:51, sa:

Som du sier, må man i utgangspunktet ha generell studiekompetanse (GENS) for å kunne bli vurdert som søker til PHS. Om du hadde valgt idrettslinjen over HS, betyr ikke nødvendigvis noe. Det handler om interesser. Hvis du har gått idrettsfag, er ikke det noe negativt, og det kan godt hende at du stiller fysisk sterkere ved opptak og på PHS, men du som går HS, vil få andre gode erfaringer, blant annet de som du nevner selv. Du har helt rett i at dette er vesentlige egenskaper og ferdigheter som man vil ha nytte av i politiet.

Hva opptaksnemnda kommer til å spørre om, er vanskelig å svare på, men du skal ikke utelukke noen spørsmål. Det er mulig de vil spørre deg om hvorfor du gikk på HS, men det virker som om du har svaret på det allerede. Flott at du reflekterer over slikt nå, fortsett med det, det kommer deg nok til nytte når tiden for å søke er inne :)

Takk for svar! :) Jeg og en venninne har spurt læreren vår om det er mulig å få en info-/praksisdag i politiet her i Bergen. Tror du det er mulig, eller er de veldig strenge på det?

#4 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 11 May 2011 - 13:57

Det vet jeg ikke. Kan tenke meg at de nok har det litt mer travelt i Bergen enn ute i distriktet, så det er kanskje større sjanse for at dere får være med politiet på et sted det ikke skjer så mye hele tiden... Men det er uansett verdt forsøket! Omvisning på stasjonen kan dere helt sikkert få uansett. Jeg antar du tenker Sentrum Politistasjon?

Tror ikke terskelen for å få være med er så veldig høy, men jeg vet ikke hvordan det er når man ikke kjenner noen som jobber ved den politistasjonen. Hvis dere får være med, må dere undertegne en erklæring om taushetsplikt i forhold til de sensitive opplysningene dere får se og slikt, men ellers er det ikke noe stress, etter hva jeg har erfart.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#5 Gjest_Anne_*

Postet 12 May 2011 - 14:50

Er nok rett det du sier, at det er større sjanse i distriktene, ihvertfall utenfor sentrum. For oss er det egentlig det samme hvor vi kommer, så lenge vi kan få en dag er vi happy! :)

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere