Forum @ Politiportalen: Hørselskrav? - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Hørselskrav? Hva er egentlig hørselskravene?

#1 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 08 December 2010 - 00:52

Jeg snakket med en øre/nese/hals-lege som foretok hørselstester, og spurte ham om hvor strenge kravene var på PHS. Dette er det jeg viste ham:

Sitat

Hørseltapet måles for frekvensene 250, 500, 1000, 2000, 3000, 4000, 6000 og 8000 Hz. Summen av hørseltap i dB for de tre dårligste nabofrekvensene på hvert øre og i sum for begge ører kan ikke utgjøre mer enn enten:

150 dB for frekvensene < 2000 Hz, eller
200 dB for frekvensene > 3000 Hz.

Problemet er at han sa at dette ikke ga noe særlig mening for ham, og at det virket mer som tilfeldige tall fra noen som ikke helt skjønner hvordan man måler hørsel (eller noe slikt).

Hva er egentlig kravene til hørsel? Det vil si, hva er de hvis man skal fremlegge dem på en måte som faktisk gir mening for en som jobber som lege?

(Er ikke 150 dB fryktelig mye, forresten?)

Dette innlegget har blitt redigert av ppvard: 08 December 2010 - 00:53

#2 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 08 December 2010 - 01:05

Når jeg ser mer på det... Hvis summen av hørselstap for de tre dårligste ikke kan utgjøre mer enn 150 dB, så skal man vel ha ganske kraftig nedsatt hørsel? Hvis man har et tap på 50 dB (150/3=50), er jo ganske det ganske mye. Det skal f.eks. være som en noenlunde høylytt samtale.

#3 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 08 December 2010 - 13:52

Hvis du ser nederst på siden her, så ser du noen eksempler på lydnivåer. Jeg kan ikke verifisere disse.. Men jo, det ser jo ut til at et hørseltap på 150 dB er ganske ekstremt. Nå har jeg ganske lite peiling på akkurat dette med hørsel, men hvis det er et tap på 150 dB spredt utover frekvensene 1 til 2000 Hz så er det vel kanskje ikke like ekstremt. Det er jo rart at tallene ikke ga særlig mening for legen, kanskje du skal sjekke med en annen lege, eventuelt sende en e-post til opptak@phs.no og høre?
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#4 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 08 December 2010 - 21:28

Det er bare "de tre dårligste nabofrekvensene", står det. Så det skal visst være ganske ekstremt. Men jeg får sende en mail til PHS og høre, kanskje.

#5 Bruker er avlogget   Yamazero 

• Medlem

Postet 10 November 2011 - 14:50

ppvard: Lever du?;)

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere