Hei
Jeg har -0,75 i syn. Øyelegen min sa jeg ikke trengte briller når jeg kjører bil
Kommer jeg inn på PHS likevell, eller har jeg for dårlig syn?
Takk for svar
Side 1 av 1
Synstyrke
#2 Gjest_Billy Boy_*
Postet 17 November 2010 - 15:25
Hei igjen
Jeg vet ikke hvordan vi redigerer, så beklager for at jeg lager ny lenke.
Jeg vet at fallskjermjeger grensen for syn er -1. Og at -0,75 er det minste du kan få :P
Takk
Jeg vet ikke hvordan vi redigerer, så beklager for at jeg lager ny lenke.
Jeg vet at fallskjermjeger grensen for syn er -1. Og at -0,75 er det minste du kan få :P
Takk
Postet 18 November 2010 - 22:40
Hei og velkommen til forumet!
En bruker på diskusjon.no hadde en ganske god forklaring på synskravet:
Håper det var til hjelp. :)
For å redigere innlegg, må du registrere deg som bruker og skrive mens du er innlogget.
En bruker på diskusjon.no hadde en ganske god forklaring på synskravet:
Sitat
Fikk nettopp vite at de tallene til synskravet på PHS; 5/10, 6/12, 0,5
De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne.
Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10
De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne.
Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10
Håper det var til hjelp. :)
For å redigere innlegg, må du registrere deg som bruker og skrive mens du er innlogget.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.
Postet 08 December 2010 - 00:49
Jeg trodde det var under -0,5 som var kravet:
"Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5). Disse kravene gjelder hvert enkelt øye for seg og som synsstyrke samsyn."
Da har jeg altså tolket det feil?
"Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5). Disse kravene gjelder hvert enkelt øye for seg og som synsstyrke samsyn."
Da har jeg altså tolket det feil?
Postet 08 December 2010 - 01:09
Det er mulig.. Jeg har egentlig lite kunnskap innenfor området. Men ut ifra brukeren jeg siterte ovenfor, så virker det som at de bruker disse 6/12-type målingene, og bare "konverterer" sånn grovt sett til 0,5... Jeg tror jeg sender en mail for å få det oppklart. Legger den ut her når jeg får svar :)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.
Postet 08 December 2010 - 09:41
Flotte greier! Hadde vært fint å få det oppklart en gang for alle.
Postet 08 December 2010 - 13:05
Sitat
Hei!
Jeg har lest synskravene deres, men i likhet med mange andre, sliter jeg litt med å forstå hva 5/10 (6/12),(0.5) skal bety. Har fått forklart fra en at han tror tallene viser til hvor mange linjer av totalt antall linjer man klarer å lese av en plansje på seks meters avstand - stemmer dette? Og hva betyr i så fall (0.5), er dette i vanlig "måling" slik som man får det fra optikeren? I så fall, sett at en person, på tross av -1 i nærsynthet, klarer fint å lese seks av tolv linjer; diskvalifiserer da synet eller ikke?
Håper dere kan gi meg et forståelig svar, eller videresende denne e-posten til riktig person dersom det er feil.
Vennlig hilsen
Aleksander Steffensen
Jeg har lest synskravene deres, men i likhet med mange andre, sliter jeg litt med å forstå hva 5/10 (6/12),(0.5) skal bety. Har fått forklart fra en at han tror tallene viser til hvor mange linjer av totalt antall linjer man klarer å lese av en plansje på seks meters avstand - stemmer dette? Og hva betyr i så fall (0.5), er dette i vanlig "måling" slik som man får det fra optikeren? I så fall, sett at en person, på tross av -1 i nærsynthet, klarer fint å lese seks av tolv linjer; diskvalifiserer da synet eller ikke?
Håper dere kan gi meg et forståelig svar, eller videresende denne e-posten til riktig person dersom det er feil.
Vennlig hilsen
Aleksander Steffensen
Fikk til svar i dag:
Sitat
Hei,
Det enkleste tallet å forholde seg til, er 0,5. Dette tilsvarer det vi vanligvis tenker på som ”brillestyrke”.
På legeerklæringen som skal sendes inn sammen med annen dokumentasjon, skal også synsstyrke føres opp. I forbindelse med opptaksprøver gjennomfører også legen til opptaksnemnda en synstest for å se om søkeres syn er i henhold til legeerklæringa.
Søkere med en brillestyrke på mer enn -0,5 vil ikke kvalifisere for opptak.
Med hilsen
Hans Eivind Dalsbø
Rådgiver
Politihøgskolen
Seksjon for opptak og rekruttering
Det enkleste tallet å forholde seg til, er 0,5. Dette tilsvarer det vi vanligvis tenker på som ”brillestyrke”.
På legeerklæringen som skal sendes inn sammen med annen dokumentasjon, skal også synsstyrke føres opp. I forbindelse med opptaksprøver gjennomfører også legen til opptaksnemnda en synstest for å se om søkeres syn er i henhold til legeerklæringa.
Søkere med en brillestyrke på mer enn -0,5 vil ikke kvalifisere for opptak.
Med hilsen
Hans Eivind Dalsbø
Rådgiver
Politihøgskolen
Seksjon for opptak og rekruttering
Tror dette oppklarer saken ganske greit! :)
Postet 08 December 2010 - 21:30
Da er det jo faktisk -0,5, altså synsstyrke. Men hvorfor skriver vedkommende om -0,75 da? Kom han inn på PHS med det, eller er det bare speklkasjon fra hans side? Hmm...
Postet 08 December 2010 - 22:39
Det blir bare spekulasjon, ja. Han er ikke gammel nok til å søke enda. Han påstår han klarte å lese 6/12 med 0,75. Skal ikke stille spørsmål til det hvis han klarte det, men det diskvalifiserer altså likevel, ifølge det svaret jeg fikk fra PHS.
Del dette emnet:
Side 1 av 1

Hjelp