Forum @ Politiportalen: Synstyrke - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Synstyrke

#1 Gjest_Billy Boy_*

• Gruppe: Gjest

Postet 17 November 2010 - 15:21

Hei

Jeg har -0,75 i syn. Øyelegen min sa jeg ikke trengte briller når jeg kjører bil

Kommer jeg inn på PHS likevell, eller har jeg for dårlig syn?

Takk for svar

#2 Gjest_Billy Boy_*

• Gruppe: Gjest

Postet 17 November 2010 - 15:25

Hei igjen

Jeg vet ikke hvordan vi redigerer, så beklager for at jeg lager ny lenke.

Jeg vet at fallskjermjeger grensen for syn er -1. Og at -0,75 er det minste du kan få :P

Takk

#3 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 18 November 2010 - 22:40

Hei og velkommen til forumet!

En bruker på diskusjon.no hadde en ganske god forklaring på synskravet:

Sitat

Fikk nettopp vite at de tallene til synskravet på PHS; 5/10, 6/12, 0,5

De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne.

Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10

Håper det var til hjelp. :)

For å redigere innlegg, må du registrere deg som bruker og skrive mens du er innlogget.
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#4 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 08 December 2010 - 00:49

Jeg trodde det var under -0,5 som var kravet:

"Søkeren skal ha synsstyrke fjern uten korreksjon på begge øyne, som ikke er dårligere enn 5/10 (6/12),(0.5). Disse kravene gjelder hvert enkelt øye for seg og som synsstyrke samsyn."

Da har jeg altså tolket det feil?

#5 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 08 December 2010 - 01:09

Det er mulig.. Jeg har egentlig lite kunnskap innenfor området. Men ut ifra brukeren jeg siterte ovenfor, så virker det som at de bruker disse 6/12-type målingene, og bare "konverterer" sånn grovt sett til 0,5... Jeg tror jeg sender en mail for å få det oppklart. Legger den ut her når jeg får svar :)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#6 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 08 December 2010 - 09:41

Flotte greier! Hadde vært fint å få det oppklart en gang for alle.

#7 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 08 December 2010 - 13:05

Sitat

Hei!

Jeg har lest synskravene deres, men i likhet med mange andre, sliter jeg litt med å forstå hva 5/10 (6/12),(0.5) skal bety. Har fått forklart fra en at han tror tallene viser til hvor mange linjer av totalt antall linjer man klarer å lese av en plansje på seks meters avstand - stemmer dette? Og hva betyr i så fall (0.5), er dette i vanlig "måling" slik som man får det fra optikeren? I så fall, sett at en person, på tross av -1 i nærsynthet, klarer fint å lese seks av tolv linjer; diskvalifiserer da synet eller ikke?

Håper dere kan gi meg et forståelig svar, eller videresende denne e-posten til riktig person dersom det er feil.

Vennlig hilsen
Aleksander Steffensen

Fikk til svar i dag:

Sitat

Hei,

Det enkleste tallet å forholde seg til, er 0,5. Dette tilsvarer det vi vanligvis tenker på som ”brillestyrke”.
På legeerklæringen som skal sendes inn sammen med annen dokumentasjon, skal også synsstyrke føres opp. I forbindelse med opptaksprøver gjennomfører også legen til opptaksnemnda en synstest for å se om søkeres syn er i henhold til legeerklæringa.

Søkere med en brillestyrke på mer enn -0,5 vil ikke kvalifisere for opptak.

Med hilsen

Hans Eivind Dalsbø
Rådgiver

Politihøgskolen
Seksjon for opptak og rekruttering

Tror dette oppklarer saken ganske greit! :)

#8 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem

Postet 08 December 2010 - 21:30

Da er det jo faktisk -0,5, altså synsstyrke. Men hvorfor skriver vedkommende om -0,75 da? Kom han inn på PHS med det, eller er det bare speklkasjon fra hans side? Hmm...

#9 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 08 December 2010 - 22:39

Det blir bare spekulasjon, ja. Han er ikke gammel nok til å søke enda. Han påstår han klarte å lese 6/12 med 0,75. Skal ikke stille spørsmål til det hvis han klarte det, men det diskvalifiserer altså likevel, ifølge det svaret jeg fikk fra PHS.

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere