Forum @ Politiportalen: Hvilken tjeneste i førstegangstjenesten er best å velge mtp PHS opptak? - Forum @ Politiportalen

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

Hvilken tjeneste i førstegangstjenesten er best å velge mtp PHS opptak? ..

#1 Gjest_Jack Bauer_*

• Gruppe: Gjest

Postet 02 October 2010 - 20:05

Som trådtittel utdyper. Jeg skal nu snart avlegge førstegangstjeneste, og valget faller på det mest relevante for PHS. Hva er det beste valget, hva gjør seg best på CV'en for Politifaget og yrket? Militærpoliti skal visstnok ikke være det optimale valget, men det er kanskje tøv?

#2 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • Gruppe: Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Studiespesialiserende, VG3

Postet 03 October 2010 - 22:54

Slik jeg erfarte fra tråden på diskusjon.no, er det ikke nødvendigvis noe "best" å velge der. "Alt er relevant" som det sies. Men mener at lederutdanninger var jo satt pris på, og ikke minst at befalsskolen (om jeg ikke tar feil nå), en gang hadde eller har et program hvor en kunne bli sendt til politihøgskolen - finansiert av Forsvaret. Men da fulgte vel pliktår med. Men kilde til dette har jeg ikke for øyeblikket. Kan se om jeg får gitt et bedre svar i morgen!

#3 Gjest_Jack Bauer_*

Postet 05 October 2010 - 02:23

Venter spent!:)

#4 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 05 October 2010 - 13:36

Det var politistudenten der som kom med en liten notasjon, det var visst det som var kilden min.

Sitat

Politiet ønsker folk med forskjellig bakgrunn. Det er for eksempel ikke slik at alle som vil bli politi skal gå befalskole. Selv om jeg vil anbefale det for unge gutter som går ut av videregående. En lederutdanning er verdifullt uansett. I hvertfall ett år i forsvaret vil være en god erfaring. Jeg tror alle som leser tråden som har gjennomført sin førstegangstjeneste vil være enig i dette.

Link til post, som er nå grei å ha lest uansett.

#5 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen
  • Okkupasjon:Selvstendig næringsdrivende

Postet 05 October 2010 - 18:59

Hva som er best for PHS-opptaket er, som Marius impliserte, ikke veldig lett å vite. En lederutdanning av ethvert slag er nok utelukkende positivt, fordi kravene som følger med utdanningen, garanterer en del av de personlige kvalitetene dine. For eksempel at du er ansvarsbevisst, autoritativ, reflektert, sannsynligvis god til å kommunisere etc.

Har du tenkt på hva som er best for deg? Er det noe du helst vil gjøre? Min anbefaling er at du gjør det du helst vil, enten det er MP, befalsskolen, noe annet, eller siviltjeneste. Så lenge du kan "forsvare" valgene dine i en intervjusituasjon, og vise at du har fått noe ut av det, så tror jeg ikke det betyr så mye. Målet i bunn og grunn er jo at du som person skal ha disse kvalitetene som PHS legger vekt på. Det er ikke nødvendigvis et år på befalsskolen som bringer dette frem i deg.

Dette blir jo mye refleksjon og synsing, men jeg håper i hvert fall at du ender opp med å gjøre det du vil, fordi du vil det, og ikke fordi du føler at du må for å komme inn på PHS :)
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#6 Gjest_pb sarkasme_*

Postet 06 October 2010 - 20:26

trodde du skulle i LAPD jeg, burde du ikke da tatt et fly til unaiten og vervet deg i navyseals eller noe?

#7 Gjest_Jack Bauer_*

Postet 08 October 2010 - 13:35

Tusen takk for flott bidrag! Jeg tenkte litt på politi i USA ja, men får se hvordan ting går her i Norge med Politiet. Såvidt jeg har forstått er det visst også en mulighet å tjenestegjøre i CIA som ferdigutdannet norsk politimann, dette via det norske Politiet. Ellers har jeg snakket med en kar med flere tiårs erfaring i Politiet, han greiet blant annet ut om turnusordningene, de var jo herlige i Norge. Ferie hver 6 uke i tillegg til de 5 ukene du har krav på ol.

#8 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 08 October 2010 - 16:22

Vis postJack Bauer, på 08 October 2010 - 13:35, sa:

Såvidt jeg har forstått er det visst også en mulighet å tjenestegjøre i CIA som ferdigutdannet norsk politimann, dette via det norske Politiet.

Spennende! Hvordan har du fått greie på dette? Har du noe mer info om det?
Med mindre annet er oppgitt i innleggene mine, snakker jeg kun på vegne av meg selv.

#9 Gjest_Jack Bauer_*

Postet 19 October 2010 - 13:20

Vis postAleksander, på 08 October 2010 - 16:22, sa:

Spennende! Hvordan har du fått greie på dette? Har du noe mer info om det?

Desverre husker jeg ikke hvor jeg har det ifra. Er enten en innad politi eller en kilde på nett, om jeg finner den skal jeg linke den. Er et opptak til CIA hvert x år som man kan søke på.

Har to spørsmål

1) Jeg skal skrive særemne, og vil veldig gjerne skrive om noe politigreier. Kriteriene er at alle tre bøker omhandler samme tema eller inngår i samme sjanger i tillegg til at jeg må anordne en felles problemstilling for alle bøkene.

2) Diskuterte dette med en venn. Om man ikke oppfordrer til det er det ikke ulovlig å sitte på med en venn som kjører for fort eller alt for fort?

#10 Gjest_pb blå_*

Postet 20 October 2010 - 16:07

1) du kan jo evt velge en del av en krimserie, feks harry hole eller noe annet basic. særemne er jo primært skjønnlitteratur ettersom jeg har skjønt.. så kan du kjøre en vri med å analysere politipersonlighetene og politiarbeidet og intervjue politifolk om de mener det er virkelighetsnært eller bare tøys :-)

2) hva tror du? tips; vegtrafikkloven, medvirkning.. mange faktum spiller jo inn. en av de er jo fartsovertredelsen i seg selv. gir fartsovertredelser som i utgangspunktet kvalifiserer til ubet. fengsel straff for medvirkning? her skiller man mellom fysisk og psykisk medvirkning osv.

#11 Gjest_Jack Bauer_*

Postet 21 October 2010 - 10:17

1) Glimrende. Er serien lik bøkene, skal jo fatte en problemstilling bøkene har til felles, men det kan ikke være vanskelig når de alle handler om samme kar.

2) Jeg tolker det som at ting bli alvorlig og man kan være uheldig. Om jeg sier "senk farten" eller "ro ned skjegget litt" til duden som kjører, så kan jeg ikke holdes ansvarlig... Problemet er jo at det blir bevismangel da. Ord mot ord. Meg og sjåføren, med mindre fler er med i bilen. Vil jo gjerne bli politi, og hender at noen av vennene mine drar på litt for mye i værtfall.. Jeg gjør ikke det når jeg sitter bak rattet, trodde det var det eneste jeg kunne gjøre for å forebygge samt å si ifra....

#12 Bruker er avlogget   Aleksander 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 21 October 2010 - 11:12

Jeg vet ikke noe sikkert her, men jeg vil tro at det finnes svært få tilfeller der en passasjer har blitt straffet for at sjåføren kjører (alt) for fort. Det kan være at politiet skriver ut forenklet forelegg eller noe sånt, vet ikke, men jeg tviler på at de hadde vunnet saken i retten. Nøkkelordet er uskyldighetspresumpsjonen. Det er politiet sin oppgave å bevise din skyld, ikke din oppgave å bevise din uskyld. Dessuten er ikke kompisen din noen særlig god venn hvis han lyger og påstår at du ikke sa noe, eller at du oppfordret til det... Men jeg vil jo anbefale deg å gjøre som du gjør, si ifra. Vær bestemt, ikke tolerer hva som helst. Er det noen som nekter å respektere at du ikke ønsker noen del i slikt, så mener jeg at du bør la være å sitte på med denne personen.

#13 Gjest_Hosse_*

Postet 22 November 2010 - 01:29

Så det er en fordel å ha førstegangstjenesren klart før man søke seg innpå PHS eller?:)

#14 Gjest_Jack Bauer_*

Postet 22 November 2010 - 22:30

Vis postHosse, på 22 November 2010 - 01:29, sa:

Så det er en fordel å ha førstegangstjenesren klart før man søke seg innpå PHS eller?:)

Selvfølgelig. Er ikke lenger et formelt krav å ha vært i førstegangstjenesten, men det er en feit fordel.

Grunnlag:

- Du får 2 studiepoeng uansett + flere om du velger tilleggskurs i Forsvaret eller kanskje bare forbedrer fag?
- Du vil i felten/under øvelse bli kjent med dine sterke og svake sider og mest sannsynlig utvikle deg som person i tillegg til at du vil oppnå mer selvinnsikt, noe som er sentralt i intervjusituasjonen.
- Du vil også møte på folk fra hele landet, og få et litt mer skikkelig uavhengig syn på folk, forhåpentligvis.
- Om du ikke bare gamer og slacker på kveldspermen men heller benytter alle treningstilbudene vil du få top-notch form for PHS-opptaket derpå.
- Du kan lære om flere ting som er sentralt i Politiet. Du kan lære mye om biler og mekking, utrykningskjøring, bruk av lignende pistol, pepperspray, AT(arrestasjonsteknikk) og listen er lengre. Kan være positivt om du møter en som er tilnærmet lik deg, men ikke har disse kvalifikasjonene samt at det vil gjøre PHS lettere.

Enkelte kan sikkert bli negativt påvirket av tjenesten og, men ikke om du er reflektert og kommer inn med motivasjon og søken etter å bli bedre sosialt. Kanskje vil også enkelte stereotyper enten utvikle seg eller dø, basert på erfaring og selvsagt hvordan hodet ditt funker..

Håper det var til litt hjelp... Om du er 18/19 er jo også militæret et glimrende sted å vente i og med at du må være 20. Om du er født tidlig på året og tar del i førsteinntaket(Juli) vil du fylle 21, og da hente ikke bare 2 som 20 men 4 alderspoeng i tillegg til 2 fra forcen, + kanskje et eventuelt kurs?

Det lønner seg! Men undervurder heller ikke en god tilbakemelding fra en arbeidsgiver i det sivile. Den teller også fett. Om det f.eks kan dokumenteres at du har lavt fravær er jo dette knall, siden du søker å bli selveste skogens vokter.

F.eks Militærpolitiet kan jo sikkert også gi deg en smak på noe politiarbeid, om du er litt i tvil... Er garantert mange der som vurderer PHS etterpå, så mye å lære!

#15 Gjest_pb fritatt_*

Postet 26 November 2010 - 07:49

Nå har det seg sånn at jeg ble fritatt fra tjenesteplikt i fredstid. selv om jeg ville inn i førstegangstjeneste og hadde 9/9 på sesjon. Min manglende førstegangstjeneste ble aldri nevnt i intervjuet.

Jeg tok etter hvert jobb i en tung akuttpsykiatrisk avdeling, og fikk gode referanser derfra. Nesten hele intervjuet mitt handlet om jobben i psykiatrien.

Man trenger ikke nødvendigvis hige etter førstegangstjeneste - jeg ser det hverken som en stor fordel eller ulempe.

#16 Bruker er avlogget   ppvard 

• Medlem
  • Gruppe: Medlem

Postet 08 December 2010 - 00:46

Er det noen som vet om det blir lagt noen vekt på tjenestebevis fra militæret dersom man legger det ved for å få de to poengene? Dvs. et tjenestebevis med gode "karakterer" teller positivt, mens negative "karakterer" teller negativt? Eller har det ingen betydning?

#17 Bruker er avlogget   mariyo 

• Administrator
  • LocationBergen

Postet 24 January 2011 - 22:31

Uten å kunne legge noe bevis eller fakta til grunn, har jeg inntrykk av at alt teller, uten at noe nødvendigvis gir mer poeng enn andre ting. Men om du har et tjenestebevis som ikke taler negativt om deg vil jeg i hvert fall ikke tro det teller negativt! Er vel uansett ikke slik at man trekkes for å legge ved et lite dokument ekstra :)

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emnet

1 bruker(e) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere